יצירת שגרה במציאות לא שגרתית

במצב של כל כך הרבה אי ודאות וטראומה יצירת השגרה וחזרה לדברים מוכרים מחזיקה אותנו ושומרת עלינו. החשיבות של לעשות דברים מחוץ לבית (עבודה, לימודים, ספורט, תנועת נוער ועוד) היא קריטית. איך יצירה של שגרה שומרת עלינו? כשאנו משאירים את הדברים המוכרים בחיינו ומייצרים לעצמנו שגרה, אנחנו משמרים ומייצרים משהו בחיים שלנו שאנחנו יכולים להיאחז בו. זה מה שיעזור לנו לשרוד את התקופה הזאת בשפיות.

יחד עם העובדה שליצור שגרה זה מאוד חשוב – זה גם מאתגר. לפניך שלושה אתגרים מרכזיים שיש ביצירת שגרה, ורעיונות כיצד להתמודד איתם:

1. תחושת האשמה

המחשבה על לייצר שגרה מציפה בך תחושת אשמה? קודם כל – זה דבר לגיטימי להרגיש. אחרי שנתנו לתחושה הזאת מקום חשוב לומר לעצמנו – אין ממד לא מכבד ביצירת שגרה, ואפילו להיפך. בימים כאלה צריך אותנו מתפקדים, פעילים, יוזמים, וזה בסדר להתחיל ללמוד, לעבוד, לייצר שגרה, אם את.ה יכול.ה. ברמה החברתית, יצירת השגרה ושמירה על העוגנים שלנו מייצרת חוסן. זה שאני אעצור את החיים שלי, לא יעזור למי שנפגע, זה רק יפגע במאמץ הקולקטיבי להתמודד.

2. פחד גדול שמונע ממני להתחיל

את.ה מאוד פוחד.ת לצאת מהבית? זה ממש הגיוני. מה שעברנו היה באמת מטלטל. יחד עם זאת חשוב שהפחד לא ישתק אותנו ולאט לאט להתחיל לצאת מהבית ולייצר שגרה. תתחיל.י מדברים קטנים – הליכה קצרה מתחת לבניין, ללכת לחברה, לנסוע לסופר. חשוב שתדע.י שההסתגרות וההימנעות רק מגבירות את החרדה והסטרס ולכן, למרות שזה קשה, אל תוותר.י על היציאה החוצה והעשייה.

3. הישאבות לחדשות ולמדיה

השילוב של הזמן פנוי וההצפה של התוכן והמידע שקיים במדיה הוא שילוב מאתגר. הוא מקשה עלינו למנן את השימוש במדיה וגורם לנו להיות פאסיביים יותר. אם את.ה מוצא.ת את עצמך במהלך היום שעות ארוכות מול המסך – זה הרגע להתחיל לשים לב מה זה עושה לך, איך הגוף מרגיש, מה קורה לנשימה, איזה תחושה יש לך אחרי, ולהחליט את המינון שנכון לך. הפחתת השימוש קריטית להפחתת הסטרס. גם אם את.ה מרגיש צורך להיות מעודכן – עדכון פעם בשעתיים בחדשות יכול להספיק.
לשמוע סיפורי זוועות או לראות סרטוני זוועות פוגע בנפש. גם אם בזמן הצפייה את.ה מרגיש בסדר ההשפעה היא ארוכת טווח ומומלץ להימנע מכך לחלוטין.
ההישאבות למדיה קשורה גם ליכולת שלנו לתפקד ולייצר שגרה – כשאני מול הטלוויזיה או הטלפון אני לא עושה דברים אחרים ולא יכול.ה להועיל.

רוצים לייצר שגרה אבל כל המסגרות בחייך נעצרו? לכו להתנדב.
ההתנדבות ועשייה למען האחר תעזור לנו לזכור שאנחנו שייכים, שאנחנו חשובים, ולמצוא משמעות ביום יום.
איפה אפשר להתנדב? בקהילה הקרובה, בעזרה לשכנים, בהעברת שיעורים פרטיים, בחמ”לים שנפתחו.

רשימה של מקומות התנדבות ארציים:

לב אחד – אופציות רחבות להתנדבות, מאיסוף תרומות, משימות עם רכב, ועד פעילויות לילדים. למידע נוסף >

ריסטרט-ישראל: ריכוז של אפשרויות רבות להתנדבות במגוון תחומים. למידע נוסף >

חמ”ל השומר החדש – סיוע לחקלאים וחוות. למידע נוסף > 

החמ”ל האזרחי – מרכז אופציות רבות להתנדבות, כולל הסברה. למידע נוסף >