מציאות היברידית בטיפול בצעירים – חוויות מחדר מטפל הדספייס, ערך יפתח גולדווין, מנהל קליני בת ים 

מרץ  2020 נצרב בתודעתנו כחודש בו המציאות שלנו ושל כל אזרחי ישראל והעולם השתנתה בבת אחת.

בוקר אחד קיבלנו הוראה- לא מגיעים יותר לטפל במרכז, מעבירים את כל הטיפולים לשיחות וידאו וטלפון. מה??? איך אפשר בכלל לטפל בטלפון או במחשב?? מה עם המסגרת הטיפולית שכל כך מקפידים עליה? ומה עם הקשר האישי שיכול להיווצר רק כשניפגשים? כמה דברים חדשים למדנו בחצי השנה הזו! אחרי תקופת הסתגלות גילינו שאפשר לעשות הכול גם באמצעות שיחות וידאו וטלפון- טיפולים, אינטייקים ואפילו קבוצות. מרבית אם לא כל המטפלים שלנו מעולם לא התנסו בטיפול מקוון לפני תקופת הקורונה, אך למזלנו ישנם מטפלים בארץ ובעולם שטיפלו באמצעים מקוונים גם לפני כן, וכך יכולנו להשתמש בניסיונם כדי להכשיר את עצמנו בזריזות במדיום החדש שפרץ לחיינו. למדנו כיצד כדאי לכוון את המצלמה, איפה להציב את המנורה, תמיד לוודא מראש שהמחשב טעון ואיפה בבית יש את קליטת האינטרנט הטובה ביותר. במקביל ללמידת המדיום למדנו גם את המטופלים: למי נוח בשיחת וידאו ומי מעדיף שיחת טלפון, כיצד להסביר ולהכין את המטופלים והוריהם לשיחות המקוונות בכדי שניתן יהיה לקיים אותן באופן הפרטי והנוח ביותר שניתן, וגם- עם מי אי אפשר לקיים טיפול מקוון מסיבות שונות.

בחודש מאי, כאשר הוקלו ההגבלות, התחלנו לחזור באופן מדורג לעבודה פרונטלית במרכז וכיום אנחנו עובדים במתכונת משולבת של טיפולים פרונטליים וטיפולים מקוונים. החזרה ההדרגתית לימדה אותנו שיעור חשוב- בעבודה טיפולית עם צעירים בתקופת הקורונה, כמו בכל נושא שקשור לעבודה טיפולית עם צעירים, צריך לגלות גמישות ויצירתיות ו”לתפור” לכל צעיר/ה את החליפה המתאימה לו/ה. ישנם מטופלים שאינם מוכנים להיות בטיפול מקוון, ואחרים שמעדיפים להמשיך בטיפול מקוון גם אם מציעים להם פגישות פרונטליות. הטיפול המקוון יכול להסיר בחלק מהמקרים חסמים שקשורים לתחבורה והגעה למרכז, ומנגד ישנם מטופלים שהסביבה הביתית שלהם אינה מאפשרת להם פרטיות מספיקה בכדי לנהל שיחה טיפולית מקוונת. לפיכך, אנו מתנהלים תוך איזון בין שני עקרונות מנחים: הנגשת הטיפול והתאמת הסטינג להעדפות המטופל/ת, לצד שמירה על בריאותם וביטחונם של המטופלים והעובדים על ידי צמצום מספר האנשים הנוכחים במרכז בכל עת.

מעניין שהמעבר הכפוי לטיפולים מקוונים, שייתכן שלא היה מתרחש אם לא היה כורח המציאות, לימד אותנו שיעור נוסף בהנגשת הטיפול, ולכן אנו מאמינים כי יישאר איתנו גם כאשר תעבור תקופת הקורונה. הסטינג המקוון מאפשר גמישות גבוהה, שאנו יכולים להשתמש בה כדי לאפשר למטופלים להיות בטיפול בזמנים ובמצבים לא שגרתיים. דוגמא זכורה של אחת המטפלות במרכז שלנו היא הדרכת הורים שנוהלה בשיחת וידאו כאשר האם בבית, האב בעבודה והמטפלת יושבת במרכז. 

הדבר החשוב לנו ביותר לאורך כל התקופה הזו היה ועודנו לשמור על רצף השירות והטיפולים. היכולת והרצון של הדספייס להתגמש, להשתנות ולהתאים את עצמנו למציאות המשתנה ולצורכי המטופלים, אפשרו לנו להצליח בכך גם בתקופה המורכבת והבלתי צפויה הזו, ויאפשרו לנו להתמודד גם עם האתגרים וההזדמנויות שעוד נכונו לנו בשנה הבאה עלינו לטובה.