כוחה של חמלה

כוחה של חמלה- לייצר סיפור אחר וללמוד להיות אנושיים כלפי עצמנו

שנת הלימודים בפתח ויש מין עננה כזו שעוטפת לא מעט מורים, יועצים וצוותי חינוך: אחרי שנתיים לא פשוטות, עמיתים שעוזבים את המערכת, קורונה, בידודים, אזעקות, המון חוסר וודאות.
איך בתוך חוסר הוודאות אנחנו יכולים לייצר סיפור אחר? כוחה של חמלה.

בואו נעשה זום אאוט לרגע: השנתיים האחרונות היוו לא מעט אתגרים: נכנסנו מזום ויצאנו מזום, דברנו לתוך ריבועים קטנים, בנינו תוכניות לימודיות שהשתנו בקצב מהיר ומבלי לאפשר לנו לעכל.
אבל הרבה מעבר לפן החינוכי, הינו גם וגם וגם וגם, חבשנו את כל הכובעים: היינו מורים שלימדו חומר מקצועי, אבל גם העניקו תמיכה לנפש של התלמידים מתוך רצון להכיל את האתגרים השונים ולצד זה,
בתוך הטלטלה והחוסר וודאות אנחנו גם הורים לילדים בעצמנו בתוך סביבה גועשת: התמודדות עם שחיקה, עומס, אלימות בבתי הספר,  עזיבה של מורים את המערכת, התאוששות משנות זום, אומיקרון. חתיכת מסע!.

התחושה היא מן רכבת הרים שכזו בין הרצון להקשיב לעצמנו, לזכור שהרבה לפני שאנחנו צוותי חינוך, אנחנו קודם כל בני אדם שמתמודדים עם שינויים ואתגרי היום-יום, לבין הרצון שלנו לעצור רגע,
לתמוך בסביבה, בייחוד בבני ובנות הנוער ולא פחות חשוב- עבור עצמנו. אז איך אפשר לעצור את רכבת ההרים?  מילת המפתח: חמלה!

“חמלה זה קודם כל הכרה בכך שקיים סבל בעולם (ואל תבהלו מהמילה הזו). המילה סבל מייצגת את הרעיון שמעצם ההתחככות עם המציאות, אנחנו נפגשים עם סיטואציות שגורמות לנו לאי נוחות כלשהי.
זה יכול לבוא לידי ביטוי בעוצמות רגשיות משתנות שנעות מתסכול, אי נעימות, בעייתיות, קושי ועד למועקה. לחוויה הרגשית מתווספת השאלה המתבקשת:
מה אנחנו יכולים לעשות בכדי להקל על עצמנו?'”. כך מסבירה ריקי מרקביץ יעקבס, פסיכולוגית קלינית בהדספייס.

חמלה היא הכרה בעובדה שאנחנו לקראת שנה שנתמודד עם אי נוחות ולכן היא עלולה להיות מאתגרת.
באותה נשימה, אני מאמינה כי לכל אחד ואחת מאתנו יש את היכולת לראות את התמונה אחרת, מפרספקטיבה שונה. כך שיש אנשים שקשה להם במקום אחד ואחרים במקום אחר”.

מה המקום של חמלה?

“חמלה היא קודם כל ההכרה שחווית אי הנוחות, היא חלק מהחיים שלנו וכך גם האתגרים המתלווים אליה.
אם נזכור זאת, נוכל בשלב הראשון להתבונן, גם יגיעו דרכי ההתמודדות המתאימים יותר לכל אחד מאיתנו. כדאי לזכור שהתמודדות יוצרת צמיחה והתפתחות”.

איך אנחנו יכולים להיות סלחניים כלפי עצמנו?

לדבריה של ריקי מרקביץ יעקבס, חמלה מורכבת משלושה פרמטרים:

  • אחדות, כולנו רקמה אנושית אחת  (ONESS)– אתם לא בודדים.
    יש עוד אנשים שמתמודדים עם חווית זהות, אתגרים זהים, אפשר לשתף, לייעץ אחד לשנייה. הקבוצה מחזקת ושיח, עושה טוב לנפש.
    תחושת המחוברות ( (CONNECTEDNSSליתר האנושות, בשונה אגב, מתחושת הנבדלות שיוצרת נתק.
  • נדיבות עצמית ((kindness לעומת ביקורתיות. נקיטת עמדה סובלנית ביחס למצוקות ולחולשות שלנו.
    במקום להמשיך להלקות את עצמינו בהאשמה עצמית מופרזת, מול מצבים של כאב, פגיעות וחווית כישלון- אנחנו צריכים להכיר בכך שאיננו מושלמים.
    הרי כולנו רוצים להיות וונדר וומן או סופרמן. לעשות הכל מהכל. אבל במציאות היום- יומית, אנחנו מוגבלים למשאבים שלנו (זמן, בירוקרטיה, כישורים ועוד).
    לקראת שנת הלימודים הקרובה, כל מורה, כל איש צוות רוצה להספיק להכין כ”כ הרבה דברים ולכן, חמלה היא להכיר באנושיות שלנו, במגבלות, לחבק אותם.
    ולהיות אדיבים ועדינים  כלפי עצמנו, להבין מה יש לנו כרגע לתת, מה היכולות וגם… להבין שזה בסדר לא להצליח בהכל. נוכל לתעדף ולהתרכז בדברים שאנחנו כן יכולים!
  • קשיבות (MINDFULNESS) לעומת הזדהות יתר– התייחסות מאוזנת יותר לתהליכים הגופניים, רגשים ומחשבתיים והיכולת לתפוס מרחק מהחוויות שקשה לנו לחוות:
    פחד, חרדה מחשבות אימה וכו’. יש לנו נטייה, אינסטינקט טבעי או לברוח ממחשבות/רגשות קשים או לרדוף אחריהם ולהתרכז רק בהם.  המיינדפולנס מציע לנו לנקוט עמדה מתבוננת בהן.
    ניתן לדמות את הרגשות הקשים לגל בים שנוכל לתת לו לעבור דרכינו, לתת מקום לכעס, לעצב, לקושי להיות מתוך הבנה שהוא לא יישאר שם לתמיד.

קורס עזרה ראשונה לנפש: ללמוד להקשיב לעצמכם ולהיות בחמלה אישית

  • להבין שאתם לא לבד, אתם בקבוצה, ביחד. יש עוד מורים ויועצים כמוכם שמתמודדים עם אתגרים זהים, היכולת להרגיש שייכים ולדעת שכולנו באותה סירה.
  • להיות אדיבים ועדינים עם עצמינו להאמין בעצמנו, ולזכור שיש לנו יכולות וחוזקו ויש חולשות וזה בסדר!
  • ללמוד לעשות “זום אאוט” למחשבות והרגשות. לדעת שאתם הרבה מעבר לתחושות שעוברות לכם בגוף ולקחת פסק זמן ורגיעה.

הקורס יעניק לכם יכולת לייצר חמלה כלפי עצמכם ולא פחות לדעת איך להתמודד עם קונפליקטים ומתן פתרונות, לזהות ולאתר מצוקה של בני ובנות הנוער, לבסס תקשורת טובה- עם עצמכם ועם הסביבה.

תזכרו: בכל סיפור יש טוב ויש רע. אנחנו רוצים לפתוח דף חדש בספר, ללמוד להסתכל אחרת, לבחור.
לראות את הדברים הטובים הטמונים בנו. החמלה שיש בכל אחד ואחת היא לבחור לקבל את עצמינו באופן שלם ומלא יותר על כל החולשות והחוזקות שלהם,
ולבחור להעצים את הטוב עבורנו וההצלחות.
החוכמה היא כל פעם מחדש לייצר סיפור משודרג עבור עצמינו כזה מן סיפור אחר שמאפשר לנו צמיחה ובאופן טבעי גם מי שבא איתנו במגע- מרוויח. WIN WIN